Infra
Om het asfalt van de busbanen en de halteplaatsen voor de perrons in de busbanen technisch op orde te houden is periodiek onderhoud nodig. Er kan sprake zijn van matige tot ernstige scheur- en spoorvorming. Ook langdurige droogte, hitte en vorst zorgen voor versnelde verslechtering van het wegdek in de busbanen. Met het groot onderhoud zorgen we ervoor dat de busbanen van goede kwaliteit zijn. Het uitgangspunt is dat we 1 keer per 12 jaar groot onderhoud uitvoeren. Gelet op de hoeveelheid kilometers busbanen (circa 60 km) plegen we aan 5 kilometer per jaar onderhoud.
Er wordt stadsbreed gewerkt aan het verhogen van de brugleuningen conform de huidige (aangepaste) wetgeving. In 2023 heeft het project vertraging opgelopen door afstemming met de Welstandscommissie.
Wortelopdruk leidt tot overlast in verschillende wijken in Almere, In 2023 zijn hier net als in 2022 maatregelen getroffen om de overlast tegen te gaan.
In 2023 zijn er vanuit stedelijke verlichting en verkeersinstallaties de volgende projecten uitgevoerd.
- Vanuit de bestuursopdracht, verduurzamen openbare verlichting worden jaarlijks circa 3000 armaturen in Almere omgebouwd naar LED verlichting.
- Verder hebben we bij groot onderhoud asfalt de detectielussen voor de verkeersregelinstallaties (VRI) hersteld. Ook werden verschillende VRI’s aan dreven vervangen door iVRI’s. Dit bevordert de doorstroming en voorkomt onnodige opstoppingen.
- Daarnaast vervangen we jaarlijks enkele voedingskasten van de openbare verlichting zodat ze weer goed en veilig functioneren.
- Er zijn 3 abri's vervangen waardoor reizigers weer een goede en veilige wachtplaats hebben.
Groen
De essentaksterfte is in heel Nederland een probleem en leidt ook in Almere tot een vervangingsprogramma voor essen, zowel laanbomen als in de bosvakken. De essentaksterfte vormt een risico voor de veiligheid. Op basis van de boomveiligheidscontroles en een second opinion vervangen we zwaar aangetaste en dode (gevaarlijke) bomen.
We vervangen bomen die op basis van de boomveiligheidscontrole en een second opinion niet te handhaven zijn en kunnen leiden tot onveilige situaties.
Ook werden diverse beplantingsvakken vervangen die het einde van de levensduur hebben bereikt.
Water
Groot onderhoud aan de sluizen is noodzakelijk om vermeende technische levensduur, een juiste werking en veiligheid van de gebruiker te garanderen. Het object sluis is opgebouwd uit verschillende componenten. Veel van deze componenten hebben onderhoud nodig welke zich niet elk jaar aandient.
In 2021 hebben we een uitvoerige inspectie gedaan van alle steigers in Almere. Het blijkt dat diverse steigers aan het einde van de levensduur waren.
In 2023 is gewerkt aan groot onderhoud of vervanging van de steigers.
Spelen
In 2019 is het speelbeleid “Samen op Avontuur” door de raad vastgesteld. Met dit beleid als uitgangspunt wordt er jaarlijks groot onderhoud gepleegd aan meerdere speel- sportplekken in de gehele stad. Tijdens deze projecten worden speeltoestellen en ondergronden vervangen of verwijderd en realiseren wij speellandschappen. Dit met als doel om gezamenlijk spelen en bewegen te stimuleren.
In 2023 hebben we groot onderhoud gepleegd aan speel- en sportplekken in (een deel van):
Seizoenenbuurt
- Kruidenwijk
- Stedenwijk (afronding van 2022)
- De Grienden
- Meridiaanpark Speeleiland (afronding van 2022)
- De Wierden
- Landgoederenbuurt
- Skatebaan Beatrixpark (afronding van 2021)
- Muziekwijk Zuid (loopt door in 2024, volgens planning van het Grootschalig Onderhoud Wijken)
- Regenboogbuurt (loopt door in 2024, volgens planning van het Grootschalig Onderhoud Wijken)
Projecten in voorbereiding genomen en worden in 2024 uitgevoerd:
- Waterwijk
- Filmwijk
- Ebenezer Howardpark / Laterna Magica (Renovatie jongeren ontmoetingsplek)
- Parkwijk
- Verzetswijk
- Staatsliedenwijk
De volgende projecten zijn uitgesteld, omdat ze gekoppeld zijn aan de werkzaamheden van de andere projecten:
- De Hoven
- De Marken