Met dit bedrag onderhouden en beheren we het betaald parkeren op straat. Dit gaat om ongeveer 4.000 parkeerplekken in betaald parkeergebied en om ongeveer 6.000 parkeerplekken in de schil rond het stadscentrum. De parkeerapparatuur is van ons. Hiervoor maken we rente- en afschrijvingskosten. Wij laten de parkeerapparatuur beheren door een externe partij (inkoop). Ook besteden we een klein deel van het bedrag aan de aanleg van de invalidenparkeerplaatsen. Als mensen die parkeren vergeten te betalen, krijgen zij een parkeerboete. We noemen dit een naheffing. We maken daarvoor kosten. Dit zijn de kosten om naheffing op te leggen en bezwaren tegen boetes af te handelen. Verder hebben wij inkomsten uit het betaald straatparkeren. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot | begroot | realisatie | realisatie | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
lasten | baten | lasten | baten | ||
personeel | 0,2 | 0,3 | 0,0 | ||
beheer | 0,2 | 0,1 | 0,1 | ||
inkoop | 0,6 | 0,9 | -0,3 | ||
belasting | 8,4 | 0,0 | 8,4 | 0,0 | |
overig | 0,6 | 0,7 | 0,1 | ||
toegerekende rente | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
afschrijving | 0,4 | 0,4 | 0,0 | ||
totaal | 1,5 | 9,0 | 1,7 | 9,1 | -0,2 |
Doordat er meer wordt geparkeerd betalen we ook meer transactiekosten voor betalingen. Daarnaast is de bijdrage voor 'parkeerapps' sterk toegenomen. Inmiddels is besloten om de afwikkeling van de betaaltransacties over te brengen naar een andere partij. Zo kunnen we de transactiekosten per parkeeractie naar de toekomst toe te verlagen. Daarnaast zijn de kosten voor het plaatsen van invalidenparkeerplaatsen ongeveer € 0,1 miljoen hoger.