Wij maken kosten voor de opvang en ondersteuning van Oekraïense vluchtelingen. Het gaat hierbij met name om uitgaven voor leefgeld, huisvesting (huur, verbouwen en realiseren van opvanglocaties), beheer opvanglocaties (locatiemanagement, schoonmaak, energiekosten e.d.) en personele inzet. Deze kosten worden deels op basis van werkelijke kosten en deels op basis van normbedragen vergoed door het Rijk. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot | begroot | realisatie | realisatie | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
lasten | baten | lasten | baten | ||
personeel | 1,2 | -1,2 | |||
inhuur | 2,5 | -2,5 | |||
subsidie | 0,5 | -0,5 | |||
beheer | 12,6 | -12,6 | |||
uitkeringen | 1,4 | -1,4 | |||
inkoop | 31,3 | 13,0 | 18,2 | ||
doorbelasting | 0,0 | 0,0 | |||
subsidieontvangst | 48,3 | 48,7 | 0,4 | ||
belasting | 0,3 | -0,3 | |||
toegerekende rente | 0,0 | 0,0 | |||
afschrijving | 0,8 | 0,8 | 0,0 | ||
totaal | 32,0 | 48,3 | 32,4 | 48,7 | 0,0 |
Bij de Programmabegroting 2024 werd een overschot van € 16,5 miljoen verwacht. Dit kwam doordat de kosten van de gemeentelijke opvang van Oekraïners (GOO) tegen lagere kosten kon worden georganiseerd dan de normvergoeding die wij daarvoor van het Rijk ontvangen. We houden hier nu € 15,9 miljoen op over. Dit is een nadeel van € 0,6 miljoen ten opzichte van de begroting.
Dit komt vooral door iets minder beschikbare plekken en hierdoor € 0,1 miljoen lagere inkomsten vanuit de normvergoeding. Ook zijn de servicekosten en personeelskosten € 0,5 miljoen hoger.
Via het gemeentefonds krijgen we € 0,6 miljoen extra om het gebruik door Oekraïners van sociale voorzieningen in de stad zoals de Wmo, jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en vaccinaties te betalen .
Per saldo is er geen afwijking.