De krapte op de arbeidsmarkt die wij in de begroting 2023 schetsten hebben wij ook in 2023 teruggezien. Het blijft moeilijk om functies in te vullen. Ondanks het met succes inzetten van professionele recruiters zien we dat dit niet meer voldoende is. Dit geldt overigens niet alleen voor onze organisatie maar zien we overal terug. In 2023 zijn we gestart met het programma 'wij willen werken voor Almere', met dit programma proberen we medewerkers die nu al bij ons in dienst zijn te behouden voor onze organisatie. Dit doen we met verschillende activiteiten die binden en boeien. Een voorbeeld is het beter begeleiden van medewerkers als ze net in dienst komen, de zogenaamde onboarding. Maar ook leren van medewerkers die vertrekken door exitinterviews. Veel acties zijn in 2023 gestart en zullen in de komende jaren verder worden uitgerold. Om meer medewerkers te trekken willen we ook meer zelf gaan opleiden. Een goed voorbeeld is de afdeling Burgerzaken waar we dit met succes hebben gedaan.
We hebben ook ingezet op het creëren van meer garantiebanen voor mensen met een arbeidsbeperking. Hiervoor is ook een quotum opgelegd. We voldoen hier nog niet aan maar dankzij de inzet van een centraal budget hiervoor groeien we hier wel naartoe. In december 2023 hadden we 59 garantiebanen, wat 13 meer is dan we mee begonnen in 2023. Dit is een stijging van meer dan 28%.
In de begroting voor 2023 schreven we dat de dienstverlening op gebied van Personeel en Organisatie onder druk staat. In 2023 zijn we erin geslaagd de dienstverlening op een acceptabel niveau te houden. Dit is mede te danken aan de inzet van digitale middelen die werk uit handen nemen.
Al enige jaren is het uitgangspunt dat werk zoveel mogelijk gedaan wordt door vaste medewerkers. In de begroting 2023 schreven we al dat de praktijk laat zien dat dit erg moeilijk blijkt. Sommige functies kunnen alleen met inhuur ingevuld worden. We zien dan ook dat het percentage inhuur op hetzelfde niveau is gebleven ten opzichte van 2022 (20,7% in 2023 tegenover 20,8% in 2022). We zien wel dat onze inzet op inhuur niet voor niets is geweest. Door de in het leven geroepen inhuurdesk hebben we meer grip op inhuur en de kosten daarvan. Dit zal ons ook in de toekomst helpen.