Terug naar Sociale voorzieningen en zorg . |
---|
Gemeenschappelijke Regeling
GR Werkvoorzieningschap Tomingroep en Tomingroep BV
05/06
GR Werkvoorzieningschap Tomingroep en Tomingroep BV
Vestigingsplaats
Hilversum
Programma
Sociale voorzieningen en zorg
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
Ingevolge de GR heeft Almere één zetel in het algemeen bestuur. Op dit moment levert Almere een lid van het algemeen bestuur in de persoon van portefeuillehouder Werk en inkomen, Armoede, Wonen en zorg, Integratie en Gezondheid. Het Werkvoorzieningsschap Tomingroep is enig aandeelhouder van de Tomingroep BV. Het stemrecht per gemeente in het Schap wordt jaarlijks bepaald door het voortschrijdend 10-jaars gemiddelde SW-aandeel per gemeente. Op grond van dit aandeel is ons stemrecht momenteel ruim 43%.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
Ter uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) verleent Almere het Werkvoorzieningschap jaarlijks een bijdrage die (maximaal) zo groot is als de Wsw doeluitkering van het Rijk. Op grond van de GR waarborgen de gemeenten de leningen en rekening-courant van het schap naar evenredigheid van het aantal inwoners op 1 januari van het jaar waarin de overeenkomst voor de betreffende transactie wordt gesloten. Volgens een samenwerkingsovereenkomst tussen het Werkvoorzieningschap en Tomingroep BV staat het Werkvoorzieningschap borg voor leningen. Krachtens deze overeenkomst garandeert Tomingroep BV een nihil resultaat bij het Werkvoorzieningschap.
Openbaar belang
Het verschaffen van aangepast werk ter uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening. Het Werkvoorzieningschap is verantwoordelijk voor juiste uitvoering van de wet. Tomingroep BV is verantwoordelijk voor een bedrijfseconomisch verantwoorde uitvoering van de wet.
Financiële positie
realisatie
begroting
begin 2023
eind 2023
begin 2023
eind 2023
eigen vermogen
7,2
10,2
7,2
10,2
vreemd vermogen
4,5
2,9
3,9
2,9
resultaat jaarrekening
3,0
1,9
3,0
jaarlijkse bijdrage
8,8
9,0
9.0
Risico's en risicobeheersing
- De omzet van de BV kan terugvallen door verminderde vraag (waaronder verminderde opdrachten vanuit GR gemeentes) onder meer als gevolg van bezuinigingen of externe ontwikkelingen zoals corona. Dat kan een negatieve invloed op het resultaat van de BV hebben.
- Rijksbezuinigingen op de Wsw leiden tot verminderde inkomsten in het Werkvoorzieningsschap, waardoor het bruto resultaat van het Werkvoorzieningsschap zal verslechteren. De compenserende bijdrage van de BV zal dan opgebracht moeten worden uit opgebouwde reserves waardoor er wordt ingeteerd op het eigen vermogen.
- De rijkssubsidiebijdrage per Wsw-geïndiceerde daalt naar het wettelijk minimumloon. Dat is duizenden euro’s minder dan het huidige subsidiebedrag per Wsw-geïndiceerde. De huidige Wsw-populatie behoudt haar arbeidsrechten (welke zijn vastgelegd in de cao Sociale Werkvoorziening). De negatieve resultaten die hieruit voortvloeien leiden tot een financieringsvraagstuk en tot de noodzaak om de organisatie te herstructureren. Het eigen vermogen kan het nadelig resultaat compenseren, maar zodra dit niet meer beschikbaar is zijn de GR gemeenten verantwoordelijk voor het verlies.