We maken ons grote zorgen over de bestaanszekerheid van Almeerders
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
Net als in 2022 ontvingen we in 2023 geld van het Rijk om Energietoeslag van € 1.300 per huishouden uit te betalen. We hebben hierbij de norm opgehoogd naar 125% van het sociaal minimum. Dit betekent dat in 2023 1.000 extra Almeerse huishoudens recht hebben op energietoeslag ten opzichte van 2022. De huishoudens die in 2022 energietoeslag ontvingen hebben dit in 2023 automatisch ontvangen. Dit ging om een groep van ongeveer 8.500 huishoudens. Hiervoor hoefden zij geen aanvraag te doen. Tegelijkertijd blijft, met het stopzetten van het energieplafond, een grote groep Almeerders financieel kwetsbaar voor stijgende energieprijzen.
In 2023 hebben we via het programma Energie en Armoede veel acties uitgevoerd op basis van signalen uit de stad. Zo zijn er om te voldoen aan de hoge zorgvraag extra subsidies uitgekeerd aan maatschappelijke partners zoals de Voedselbank. Ook hebben we een aantal gemeentelijke voorzieningen verbeterd. We hebben bedragen van uitkeringen verhoogd, procedures versimpeld en administratie weggenomen. Omdat blijkt dat betalingsachterstanden toenemen, hebben we de ondersteuning vergroot door het team Vroegsignalering tijdelijk uit te breiden. Verder is er een laagdrempelige en toegankelijke plek in Almere Haven ingericht voor inwoners die vragen en zorgen hebben over geld en energiezaken. Daarnaast zijn in 2023 met het project Energiehulp aan Huis ruim 4.700 huishoudens in Almere geholpen met energiebesparende maatregelen en advies om het energieverbruik omlaag te krijgen. Deze aanpak is wijkgericht waarbij op basis van inkomensniveau een volgorde is afgesproken. Met de FIXbrigade, die in 2023 ook actief in Almere is geworden, bieden we soortgelijke ondersteuning. Dit is tot stand gekomen door samenwerking met de Schoor.
Met de inzet van extra jobcoaches zijn meer mensen naar werk begeleid, met name jongeren en statushouders. We hebben begin 2023 meerdere malen met u gesproken over onze aanpak om meer mensen naar betaald werk te begeleiden. Mede op basis van de input die u ons gaf hebben wij onze aanpak bepaald. Hier hebben we u met een raadsbief over geïnformeerd.
Wat hadden we gepland (begroting)
Een financieel kwetsbare groep Almeerders konden we in 2022 compenseren met een eenmalige energietoeslag van € 1.300. Ook studenten kunnen gebruik maken van deze regeling. Toch maken we ons grote zorgen over de bestaanszekerheid van Almeerders. De stijgende energieprijzen raken ons allemaal. In combinatie met de recordhoge inflatie op brandstof en voedsel stelt dit veel huishoudens voor een grote opgave. Het Rijk zal met de recente maatregelen de grootste financiële klappen voor inwoners opvangen. Tegelijkertijd zullen veel huishoudens alsnog in de knel raken.
Als gemeente hebben we niet de financiële middelen om inwoners die in de knel zitten financieel te helpen. We kunnen wel een maximale bijdrage leveren samen met corporaties, bedrijven en maatschappelijke partners. Dit gaan we dan ook doen. We werken aan een brede, integrale aanpak waarbij maatwerk centraal staat. Een aanpak gebaseerd op signalen uit de wijken en buurten waarbij we snel anticiperen op wat nodig is. We maken daarbij optimaal gebruik van bestaande instrumenten en regelingen, bijvoorbeeld het Financieel Huis en budgetcoaches. Waar dit nodig is schromen we niet om dit snel uit te breiden om zoveel mogelijk Almeerders te kunnen helpen. We proberen daarbij ook nadrukkelijk mensen naar (meer) betaald werk te begeleiden. Met de verhoging van het minimumloon kan dit inwoners ook verlichting geven. In het najaar van 2022 informeren wij de gemeenteraad over onze aanpak in 2023.
Inburgering is een nieuwe taak van de gemeente
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
De uitvoering van de Wet Inburgering gaat goed. Veel inburgeraars zijn gestart met hun leerroute. Via de pilot toeleiding naar werk hebben we onder andere inburgeraars al op het AZC naar werk begeleid. We zijn gestart met een nieuw monitorings- en evaluatiekader. De eerste 5 inburgeraars zijn inmiddels geslaagd voor hun inburgeringsexamen. Dit is zeer snel. In 2025 verwachten we de eerste betekenisvolle uitstroom te gaan zien. Er is dan een grotere groep inburgeraars die de wettelijke inburgeringstermijn van 3 jaar heeft bereikt. Daarom verwachten we in de tweede helft van 2025 betere uitspraken te kunnen doen over het succes van de Almeerse inburgeringsaanpak.
In 2023 zien we als landelijke ontwikkeling vooral het tekort aan docenten voor opleidingen Nederlands als tweede taal. Waardoor er wachtlijsten ontstaan om te starten met de leerroute. In 2023 hebben we dit voor het eerst in Almere gezien. We werken samen met de aanbieders aan oplossingen om vertraging voor inburgeraars te voorkomen
Als gemeente hebben wij de brugklas als extra aanbod gerealiseerd. Daarmee starten we al met taallessen ín de eerste periode nadat inburgeraars in Almere zijn komen wonen. En ontwikkelen wij een beter beeld van iemands motivatie, capaciteiten en leermogelijkheden. Een inburgeraar kan daardoor in een zo passend mogelijk inburgeringstraject worden geplaatst. In 2023 zijn 16 brugklassen gestart, daar hebben 181 vergunninghouders aan deelgenomen.
Toeleiding naar werk of vervolgonderwijs is een standaard onderdeel van het inburgeringstraject. Hier hebben wij in 2023 extra op ingezet door de pilot toeleiding naar werk en de verdere ontwikkeling van de Module Arbeidsmarkt en Participatie. De regionale middelen om een impuls te geven om vergunninghouders naar werk te begeleiden zetten we vanaf halverwege 2024 in. Daarmee onderzoeken we tevens hoe we het beste een impuls kunnen geven aan het naar werk begeleiden van vergunninghouders.
Wat hadden we gepland (begroting)
Vanaf 1 januari 2022 is de Wet Inburgering van kracht. De afgelopen jaren hebben we ons hierop voorbereid en zijn afspraken gemaakt met verschillende partijen met wie we gezamenlijk optrekken om nieuwkomers zo goed mogelijk te laten inburgeren. Hoe we willen werken is vastgelegd in het beleidskader Inburgering wat in september 2021 door de gemeenteraad is vastgesteld. Het doel is om deze inburgeraars zo snel mogelijk te laten beginnen met hun inburgering en vervolgens naar werk of een opleiding te begeleiden. In de praktijk betekent dit dat voor elke inburgeraar er een individueel plan inburgering en participatie wordt opgesteld.
We monitoren en evalueren daarom grondig
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
In 2023 zijn wij gestart met het opstellen van een nieuw monitoring- en evaluatiekader voor het beleidskader inburgering. Met als doel dat wij beter lessen trekken uit het Almeers inburgeringsstelsel. Het monitorings- en evaluatiekader stellen we samen met betrokken (inburgerings)partijen op. In 2025 ontvangt de raad de eerste monitor conform het nieuwe monitorings- en evaluatiekader. De raad wordt in 2024 nog geïnformeerd over de bevindingen, lessen en cijfers uit het Almeers inburgeringsstelsel in 2023.
Wat hadden we gepland (begroting)
We hebben met de gemeenteraad ook afgesproken dat we hen hierover informeren. Dit is ook onderdeel van de nieuwe wet. De indicatoren die door het Rijk zijn vastgesteld zijn voor wat betreft de monitoring zijn:
- deelname en afronding van de onderdelen van de inburgeringsplicht;
- de leerroute die is gevolgd;
- het behaalde taalniveau na afronding van het inburgeringstraject;
- de mate van arbeidsparticipatie (aantal uur, vorm van participatie).
De voortgang van het inburgeringsproces wordt gemonitord aan de hand van een aantal subdoelen. Deze gaan over het tijdig beginnen van het traject, de doorlooptijd van het traject, het maatwerk, de dualiteit en de kwaliteit van de uitvoering en de inhoud van het traject.
We gaan alle inwoners die vormen van ondersteuning krijgen vanaf 2023 opnieuw indiceren
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
In 2022 en 2023 is de Wmo ondersteuning opnieuw aanbesteed en hebben we nieuwe werkwijzen voor huishoudelijke ondersteuning, individuele begeleiding en dagbesteding ingevoerd. Hiervoor zijn we intensiever gaan samenwerken met inwoners die gebruik maken van deze ondersteuning en met zorgaanbieders. Er zijn 6.000 herbeoordelingen uitgevoerd om de indicaties van inwoners om te zetten naar de gecontracteerde zorgaanbieders, producten en werkwijzen. Hierbij is ook gekeken in hoeverre de ondersteuning nog voldoende passend was bij de actuele situatie van mensen.
We hebben geconstateerd dat meer cliënten zijn uitgestroomd dan vooraf was verwacht. Vooral uit de individuele begeleiding en dagbesteding. Dit komt onder andere door verhuizen of overlijden, doorstroom naar andere ondersteuning of afsluiting van de indicatie op eigen verzoek van de inwoner. We hebben 350 inwoners die zonder vervolgondersteuning waren uitgestroomd na drie maanden gebeld om te checken hoe het met ze gaat. De ervaringen met de nieuwe werkwijzen uit 2023 zijn een belangrijke basis om in 2024 te blijven monitoren, leren, aanscherpen en waar nodig bijsturen. Dit is nodig om bestand te zijn tegen de vergrijzing en de toenemende krapte onder zorgpersoneel. We hebben de raad in 2023 regelmatig geïnformeerd over de voortgang van de nieuwe werkwijzen. Eind 2023 hebben we ook een gesprek met de raad gevoerd over de nieuwe werkwijzen, waarbij zowel is teruggeblikt als vooruitgekeken.
Wat betreft de ‘klassieke Wmo’ (vervoer, woningaanpassingen en rolstoelen) is er gewerkt aan de professionalisering van de Buurtmobiel Almere. De vrijwillige organisatie is kwetsbaar gebleken en hiervoor zijn mogelijke alternatieven onderzocht. We hebben ook een start gemaakt met de aanbesteding van collectief vervoer.
Wat hadden we gepland (begroting)
Dit gaat om individuele begeleiding, dagbesteding en huishoudelijke ondersteuning gestart en komt voort uit de aanbesteding uit 2022. Hiervoor is een nieuwe werkwijze ontwikkeld. We gaan –vanuit procesregie- intensiever samenwerken met de inwoner (of klant) en de zorgaanbieder. Door het gezamenlijk stellen van doelen, het sturen op kwaliteit en meten van effecten van de ondersteuning kunnen we passender indiceren. We sturen op de betaalbaarheid van de Wmo, ook op de lange termijn en onderzoeken alternatieven in de samenwerking met o.a. welzijn.
Voor de klassieke voorzieningen hebben we een aantal maatregelen ingezet die in 2023 moeten leiden tot stabilisatie van de uitgaven. We gaan verder met de doorontwikkeling van de Buurtmobiel Almere (voorheen CUS), inzet op beschikbare voorzieningen in de wijk (de zgn. voorliggende voorzieningen) en inzet op algemeen (gebruikelijke) voorzieningen.
In 2023 wordt een groeimodel voor de wijkteams ontwikkeld
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
Met de wijkteams willen we Almeerders langer informeel bijstaan en daarmee voorkomen dat ze zware en dure zorgtrajecten ingaan. We kijken per wijk wat nodig is om inwoners te helpen. We hebben aandacht besteed aan de ontwikkeling van Almere Poort maar zien ook dat we door beperkte middelen en personeel het wijkteam niet hebben kunnen versterken. In Almere Hout heeft een sociaal kwartiermaker bekeken wat er nodig is om de sociale infrastructuur te versterken. In de tussentijd kunnen inwoners van Hout wel terecht bij het wijkteam van Almere Haven.
In de twee wijkteams in Almere Buiten is tot november 2023 een proeftuin actief. Deze hebben we geëvalueerd. Hieruit blijkt dat we door langer te ondersteunen konden voorkomen dat mensen formele zorg moesten aanvragen, dat we ze beter konden doorverwijzen en dat de overdracht soepeler ging en dat we de ondersteuningsvraag beter in beeld kregen. Hiermee proberen we te achterhalen of lichte ondersteuningsvragen van inwoners aan te pakken zijn door wijkwerkers en ander aanbod in de wijk in plaats van ondersteuning door zorgaanbieders. We zien hierin dat onze wijkwerkers meer ruimte voelen om het verschil voor inwoners te maken en dat inwoners deze dienstverlening over het algemeen als positief zien.
Wat hadden we gepland (begroting)
Wij hebben hierbij aandacht voor de groeiende stadsdelen Almere Hout en Almere Poort. Hierin wordt ook het wijkteam in het centrum van Almere Stad meegenomen omdat daar sprake is van inbreiding. Dit is belangrijk in het streven om voor alle Almeerders ondersteuning dichtbij en afgestemd op hun behoeften te organiseren. We evalueren het experiment met verlengde inzet vanuit de wijkteams en indien gewenst bepalen we of en hoe dit uitgerold kan worden over de hele stad. Verder worden alle wijkwerkers getraind in Stress Sensitieve Dienstverlening.
De doordecentralisatie van het Beschermd Wonen gaat plaatsvinden per 1 januari 2024
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
Inmiddels is duidelijk dat de doordecentralisatie van het beschermd wonen opnieuw uitgesteld zal worden naar in ieder geval 1 januari 2025. Dit betekent ook dat Almere nog minimaal tot die datum verantwoordelijk is voor het opstellen van beleid en besteding van de middelen voor zorg en ondersteuning aan kwetsbare inwoners met ernstige psychische problemen in heel Flevoland.
We zijn ons inmiddels al een aantal jaren aan het voorbereiden op deze doordecentralisatie waardoor deze verantwoordelijkheden en middelen bij individuele gemeenten in Flevoland komen te liggen. De verwachting is dan ook nog steeds dat er minder geld naar Almere gaat hiervoor. De financiële gevolgen hiervan hebben we in beeld en we zijn hier op voorbereid.
We hebben op-, om- en afbouwplan voor bestaande voorzieningen gemaakt. Echter blijft de praktijk weerbarstig. We zien dat we nog een aantal voorzieningen voor deze aandachtsgroepen missen. De doorlooptijd voor de realisatie van nieuwe voorzieningen, zoals beschermd wonen, is lang. Vaak komt hier aanpassing van het bestemmingsplan bij kijken en leidt dit tot weerstand van omwonenden. Hierbij valt te denken aan Beschermd Wonen+ en Domus. Plannen voor twee voorzieningen die we het afgelopen jaar in de raad hebben gebracht. Over beide plannen is uitgebreid gediscussieerd.
De pilots Beschut Wonen en Gewoon thuis hebben we omgezet naar het reguliere aanbod. Hierdoor wordt het mogelijk voor kwetsbare inwoners om thuis te blijven wonen of eerder uit te stromen. Het tekort aan woningen waarmee de hele stad te maken heeft zien we hier ook terug. Voor veel inwoners die nu gebruik maken van deze voorzieningen zou een passende woning hen helpen. Echter loopt de doorstroming op de woningmarkt vast en is het deze inwoners een woning te bieden die past bij de zorgvraag die zij hebben.
Wat hadden we gepland (begroting)
Op dit moment is Almere als centrumgemeente – in samenwerking met de regiogemeenten– nog verantwoordelijk voor het opstellen van beleid en besteding van de middelen voor zorg en ondersteuning aan kwetsbare inwoners met ernstige psychische problemen in heel Flevoland. De doordecentralisatie betekent dat deze verantwoordelijkheid bij de individuele gemeenten komt te liggen. Tevens komt er vanuit het Rijk een nieuw financieel verdeelmodel dat per 1 januari 2024 wordt ingevoerd, met een ingroeipad van meerdere jaren.
Met de andere Flevolandse gemeenten hebben wij afgesproken nauw samen te blijven werken, en bereiden wij ons reeds een aantal jaren voor op deze transformatie. In 2022 is gezamenlijk, en met inbreng van zorgaanbieders, een plan gemaakt voor het op-, om- en afbouwen van bestaande voorzieningen. Dat is nodig omdat inwoners die voorheen naar een instelling voor Beschermd Wonen zouden verhuizen, nu steeds vaker in de wijk komen of blijven wonen. Op basis van dit plan wordt nu gewerkt aan een gedifferentieerd aanbod dat aansluit bij de zorgbehoefte. In 2023 zetten we onder meer de pilots Beschut Wonen en Gewoon Thuis, die de afgelopen jaren hebben gedraaid, om naar regulier aanbod. Het gaat hier om vormen van ambulante begeleiding die het mogelijk maken voor kwetsbare inwoners om thuis te blijven wonen of eerder uit te stromen.
Als gevolg van de landelijke coronamaatregelen is ingezet op eenpersoonsopvang
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
De coronacrisis hebben we inmiddels achter ons gelaten. Wat gebleven is, ook in 2023, is de inzet op vernieuwende vormen van opvang. We weten bijvoorbeeld dat individuele plekken, in plaats van slaapzalen, tot betere resultaten leidt bij cliënten. In mei 2023 is het streefbeeld maatschappelijke opvang bestuurlijk vastgesteld. Hierin hebben we met elkaar de ambitie uitgesproken om o.a. in te zetten op kleinschalige opvang, preventie en Housing First. We hebben ons hierbij aangesloten bij de landelijke brede aanpak van dakloosheid.
We zien de druk op de maatschappelijke opvang toenemen, ook in 2023. Zowel dakloosheid onder gezinnen als alleenstaanden is toegenomen. Daarbij speelt dat we moeite hebben nieuwe locaties voor opvang te vinden. De huidige dag- en nachtopvang in Almere Poort voor alleenstaande daklozen lijkt per 1 oktober te stoppen. We zijn in 2023 op zoek geweest naar een nieuwe locatie, deze hebben we niet kunnen vinden. We zijn nu bezig met verlening van gebruik van de locatie.
Twee jaar geleden hebben we de pilot ‘Housing first’ gestart, een vorm van wonen met intensieve begeleiding bedoeld voor dakloze mensen met meervoudige problematiek. Hierbij is de toewijzing van een woning het startpunt. Dit biedt een stabiele basis voor nieuwe kansen voor deze mensen. In 2023 is deze pilot verlengd totdat deze in de nieuwe huisvestingsverordening is geregeld en de resterende woningen zijn toegewezen.
Ook hier zien we dat het door het gebrek aan woonruimte de pilot nog niet volledig van de grond komt. Alle betrokken partijen hebben wel uitgesproken de pilot Housing First als belangrijk preventief product te zien in het zorglandschap.
Wat hadden we gepland (begroting)
Tot de coronacrisis was de Maatschappelijke Opvang vormgegeven met meerdere cliënten op een kamer. De nieuwe ervaringen met deze vorm van opvang in 2020 en 2021 hebben tot inzichten geleid. Inmiddels zetten we in op duurzame vernieuwing van de opvang; we sluiten daarbij aan op de landelijke brede aanpak van dakloosheid. We doen dat in Flevoland in regionaal verband (Almere is centrumgemeente). Onderdeel daarvan is dat ook in Almere een Housing First pilot is gestart, waarmee wij verwachten dat de behoefte aan opvang met 24-uurs begeleiding op termijn afneemt. Daarnaast wordt in 2022 – ook in regionaal verband – een plan van aanpak opgesteld om de gezinsopvang in 2023 anders in te kunnen richten.
In de Vrouwenopvang is de afgelopen jaren gewerkt aan het aanpakken van knelpunten die uit eerdere onderzoeken naar voren zijn gekomen
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
Almere scoort hoog in de lijsten als het gaat om geregistreerd huiselijk geweld en kinderopvang. Dat is al enkele jaren stabiel maar iets waar we aan blijven werken om omlaag te krijgen. We hebben in 2023 onder andere gewerkt aan de Regiovisie Huiselijk Geweld. Dit is gedaan in samenwerking met de andere Flevolandse gemeenten en in alle raden besproken. Bij de bespreking in de Almeerse raad hebben we diverse adviezen ontvangen voor inhoudelijke focus voor bij uitwerking van de regiovisie in een uitvoeringsprogramma. Hier gaan we in 2024 mee aan de slag.
Blijf Groep heeft een regionale supportgroep voor plegers opgestart zodat zij kunnen werken aan herstel en heling. Het daadwerkelijk starten van volwaardige plegeraanpak blijkt ingewikkeld, vooral omdat het lastig blijkt voor plegers om hulp te vragen.
Vanuit de Blijfgroep wordt actieve ondersteuning georganiseerd zodat vrouwen in de opvang financieel vaardiger en daardoor onafhankelijker worden. Daarnaast is er ook ingezet op sport en bewegen in de opvang.
Wat hadden we gepland (begroting)
In 2022 betekent dat onder meer het realiseren van een volwaardige plegeraanpak, interventies gericht op het voorkomen van de noodzaak tot opvang in het Oranje Huis en het verbeteren van de nazorg voor cliënten die uitstromen. Dit wordt in 2023 voortgezet. Daarnaast wordt in 2023 meer ingezet op ambulantisering, met als doel om de instroom in de Vrouwenopvang te stabiliseren en de uitstroom te vergemakkelijken. Deze aanpak betreft een regionale samenwerking tussen de regio's Flevoland en Gooi- en Vechtstreek.
Wonen en zorg
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
Dat iedereen ‘zo thuis mogelijk’ kan opgroeien en wonen was ook in 2023 een belangrijk bestuurlijk thema. Wat een groot probleem blijft is het grote tekort aan woningen voor alle Almeerders. We hebben in 2023 een toenemende vraag gezien naar woningen vanuit zorgdoelgroepen, urgenten, mensen met een vluchtelingverleden en regulier woningzoekenden. Hierdoor liep de wachttijd voor een woning voor mensen met een urgentie op. We hebben een onderzoek gedaan naar de knelpunten van uitstroom vanuit zorginstellingen naar sociale huurwoningen. Hierbij hebben we verbeteringen bedacht die we in 2024 willen oppakken met onze partners. Ook is er een spreidingskaart ontwikkeld waarop te zien is waar in de stad geclusterde woon(zorg)voorzieningen staan.
We hebben in 2023 weer intensief samengewerkt met partners uit het netwerk. Uit verschillende werkgroepen bleken de volgende punten van groot belang:
- Het in kaart brengen van aanvullende woonmogelijkheden in de al bestaande woningvoorraad.
- En analyse van de woonbehoefte van ouderen.
- Doorontwikkeling van de samenwerkingsafspraken Thuis in de Wijk (voor uitstroom uit de zorg).
- Het organiseren van de jaarlijkse ontmoetingsdag voor professionals van betrokken organisaties.
In het laatste kwartaal van het jaar hebben partners de raad ook meegenomen in de problematiek die speelt. Dit was aan de opgavetafel op de Politieke Markt.
We hebben geleerd dat er grote behoefte is aan een woonzorgvisie, waarin we een scherp beeld geven van de meerjarige woonbehoefte van de verschillende aandachtsgroepen. Dit moet helpen bij het realiseren van de opgave om iedereen zo thuis mogelijk te laten opgroeien en wonen.
Twee ontwikkelingen speelden in 2023 waar we in 2024 verder mee aan de slag moeten. We zien dat het moeilijk is om locaties voor nieuwe geclusterde woon-zorg voorzieningen, zoals maatschappelijke opvang, te realiseren. Veel plekken in de stad zijn niet geschikt, zoals bedrijventerreinen. Voor het vestigen van deze voorzieningen zijn bijvoorbeeld soms de parkeernorm en het bestemmingsplan een probleem.
Wat hadden we gepland (begroting)
Landelijk én in Almere is het streven dat inwoners op een prettige manier 'zo thuis mogelijk’ kunnen opgroeien en wonen. Dit geldt voor jeugd en volwassenen en ook voor de groeiende groep ouderen in de stad. Ook (psychisch) kwetsbare inwoners horen daarbij. In de Opgave Wonen en Zorg richten we ons op het in samenhang en passend organiseren van wonen en zorg voor deze kwetsbare doelgroep. Daarbij is er ook nadrukkelijk aandacht voor draagkracht en draagvlak in de wijk. Een groot knelpunt waar deze opgave zich mee bezighoudt, is de beschikbaarheid van geschikte woonplekken.
Onder meer zijn in 2021 een afwegingskader woonzorg-initiatieven en een woonzorgprogrammering opgesteld, en is in 2022 de huisvestingsverordening aangepast met een andere systematiek voor het uitgeven van urgentie aan mensen die kunnen uitstromen uit een zorginstelling. Er wordt nauw samengewerkt met partners (woningcorporaties en zorgpartijen), o.m. in het convenant ‘Thuis in de Wijk’. Daarnaast zijn er diverse activiteiten en pilots voor het vergroten van de uitstroom en het realiseren van een groter en passender aanbod van woonmogelijkheden met passende ondersteuning.
De opgave is nog lang niet klaar en het werken aan de opgave wordt gecontinueerd met focus op de volgende ambities:
- Zorgen dat er voldoende (kwalitatief goede) woningen worden toegewezen aan, en ontwikkeld voor, aandachtsgroepen. Zodat vraag en aanbod beter in balans zijn;
- De uitstroom uit 24-uursinstellinen vergroten en instroom voorkomen.
- Het draagvlak en de draagkracht vergroten dan wel behouden in de wijken. Zodat Almeerders op een prettige manier kunnen wonen.